Den snabbaste vägen : en personlig bok om entrprenörskap och ledarskap
Arne Weinz är en av grundarna till call center-företaget GoExellent. I sin memoarbok berättar han om sin resa från ung student till uppbyggande av flera ledande call center-företag. Läsaren får följa med in i sammanträdesrummen och möta burdusa holländare, tysta finnar och opålitliga danskar.
EAN: 9789170922176
Lagerstatus: I lager
Sverige har under de 30 senaste åren genomgått stora förändringar; ekonomiskt, politiskt och tekniskt. Särskilt har datoriseringen av arbetsplatserna varit en drivande faktor. Arbetsmarknaden har gått mot ökad dynamik, inte minst tack vare bemanningsföretagens segertåg, medan fackföreningarnas roll har minskat. Nya uttryck som coachning, bemanningslösningar, outsourcing och insourcing har hamnat i varje företagsledares vokabulär.
Entreprenören Arne Weinz är en av dem som i allra högsta grad varit delaktig i den utvecklingen. Tillsammans med kollegan Johan Holm grundade han 1991 Nordens första call center, Datasvar. Som framgångsrik call center-entreprenör hamnade han snabbt i skottgluggen för 1990-talets debatt om glesbygd, outsourcing och regionalpolitik. Han kom även i kontakt med toppskiktet av svenskt näringsliv och inte minst med företrädare för riskkapitalet, när han 2006 sålde sitt företag Excellent, och när han återkom som ägare till spillrorna av bolaget 2009.
Den snabbaste vägen är berättelsen om 30 år av svensk näringslivshistoria under en tid när Sverige avregleras, datoriseras, globaliseras och får helt nya förhållanden på arbetsmarknaden. Den snabbaste vägen berättar även om hur en beslutsam ägartrio mot alla odds vänder en konkursdömd tjänstekoncern.
Boken är skriven i samarbete med André Persson.
Arne Weinz är styrelseordförande i GoExcellent Group. Sedan 1991 har han varit entreprenör och företagare, till största delen i call center-branschen. Han har tillsammans med kollegor startat, och varit vd i, de framgångsrika bolagen Datasvar, Excellent och GoExcellent.
Arne Weinz kan se tillbaka på en mycket händelserik och framgångsrik tid i en minst sagt dynamisk bransch. Utan tvekan är han en av de personer som betytt mest för utvecklingen av den nordiska call centerbranschen, och för den syn på kundtjänstens centrala betydelse som i dag råder i Sverige. Arnes ledarskap präglas starkt av ledorden information, motivation och hjärta vilka är starkt sammanflätade. Med sin norrbottniska bakgrund är han av födsel och ohejdad vana en direkt och rättfram person. Inte sällan är det vinnande egenskaper i affärsvärlden.
Arne Weinz är 55 år, boende i Djursholm, gift för andra gången och har fyra barn i åldrarna 318 år.