Kategorier
Senast visade produkter

Kunskapsteori för lärare

Kunskapsanalys ur trenätsperspektivet Kunskap är någonting som finns men inte syns – däremot kan den visa sig i beteenden och handlingar. Att ha kunskap är ofta viktigt och därför finns det behov av att kunna tala om kunskap. Kunskapsteori för lärare erbjuder lärare och andra en verktygslåda med tankeverktyg till att tänka och tala om kunskap, lärande och undervisning.
EAN: 9789163940484
Lagerstatus: Ej i lager
220 kr

Kunskapsanalys ur trenätsperspektivet

I grunden handlar kunskap om minnen – om bestående förändringar – som ger förmåga att göra skillnad på ett meningsfullt sätt. Kunskap är uttryck för tre komponenter – inre och yttre verklighet, nervsystem och kultur.

I Kunskapsteori för lärare ses lärare och elever som reflekterande praktiker som vill och kan göra skillnad i en verklighet som består av system och delsystem; av skillnader som gör skillnad och av kombinationer av ordning och kaos, av förutsägbarhet och oförutsägbarhet.

Exempel på rubriker: Tyst kunskap, Kunskapstecken, Evidensbaserad undervisning och Undervisningskonster.

Kunskapsteori för lärare bygger på författarens föregående bok Att tänka för fred och hållbarhet. Om Trenätsteorin, en holistisk samhällsteori och symbietiken, en ekologisk ideologi; båda böckerna vilar på ”vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet”.

Gunnar Cardell är fil.dr i pedagogik och f.d. mellanstadielärare, universitetslektor och lärarutbildare.

Specifikationer
Artikelkod 9789163940484
Sidantal 256
Utgiven 2017-08-16
Förlag Maths Blomqvist
Mått 155 x 220 x 18 mm
Språk Svenska
Mediatyp Häftad
Författare Gunnar Cardell
Vikt 446 g
VARUKORG
Din varukorg är tom.
BONUSPOÄNG!

Spara bonuspoäng när du handlar som du kan använda vid senare köp.

Läs mer här!